Suomi kirii kiinni muita Pohjoismaita - sähköautoilu kasvattaa yksityisleasingin suosiota

Artikkelin lukuaika: 3 minTiedotteet
Vaikka yksityisleasing on Suomessa muihin Pohjoismaihin verrattuna vielä pientä, kasvaa sen osuus vauhdilla. Laajensimme toimintaamme keväällä yksityisleasingpalveluihin, ja olemme huomanneet sähköautojen suosion heijastuvan suoraan yksityisleasingsopimusten määrään. Sähkökäyttöisiä leasingautoja valitaan usein myös perheen kakkosautoksi.
Jaa tämä artikkeli

Yksityisleasing on ollut jo pitkään arkipäiväinen autovalinta esimerkiksi Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Suomessa autoiluun liittyy vahvasti omistamisen kulttuuri, mutta nyt asenteet ovat muuttumassa, ja leasingautojen kysyntä on kasvussa. Myös meillä LeasePlanilla uskotaan markkinan kiihtyvään kasvuun, vaikka maailmantilanne ja inflaatio vaikuttavat kuluttajien valintoihin.

– Kesän tilastojen mukaan Ruotsissa yksityisautoista jo 51 prosenttia oli leasingautoja, kun Suomessa vastaava luku oli 7,2 prosenttia. Myös muissa Pohjoismaissa on luonteenomaista hankkia leasingauto, kun halutaan ajaa uudella autolla, jonka käyttö on vaivatonta ja kustannukset ennustettavia, LeasePlanin Suomen Head of SME & Private business Sami Sipilä kertoo.

Suomessa yksityisleasingin määrät ovat kahdessa vuodessa tuplaantuneet. Vuonna 2020 yksityisleasingin osuus uusien autojen hankinnassa oli reilut kolme prosenttia. Uskomme, että kuluvan vuoden lopussa leasingautoja on yksityiskäytössä jo 9,5 prosenttia. Ensi vuoden lopulla yksityisleasingmarkkinan arvioidaan ylittävän 15 prosentin rajapyykin.

Jos sähköautoilu kiinnostaa, on leasing helppo tapa tulla uuden käyttövoiman kanssa tutuksi. Kakkosauton hankkijoiden ohessa toinen selvä ryhmä on uusimmasta tekniikasta kiinnostuneet autoilijat.

Sami SipiläHead of SME & Private Business

Riskien ulkoistus

Yksityisleasingin ajatellaan usein tarkoittavan vain isoja ja kalliita autoja. Meiltä on kuitenkin hankittu myös keskikokoisia perusautoja, kuten Nissan Qashqai ja pienempiä autoja, kuten Volkswagen Polo. Valtaosa yksityisleasingista kiinnostuneista haluaa käyttövoimaksi ainakin osittain sähkön mallista ja merkistä riippumatta.

– Suosituin sähköautomallimme kuluttaja-asiakkaiden keskuudessa on Polestar 2. Toisella sijalla on Nissan Leaf, jota on valittu myös perheen kakkosautoksi. Molemmat ovat täyssähköautoja. Jos sähköautoilu kiinnostaa, on leasing helppo tapa tulla uuden käyttövoiman kanssa tutuksi. Kakkosauton hankkijoiden ohessa toinen selvä ryhmä on uusimmasta tekniikasta kiinnostuneet autoilijat, Sipilä summaa.

Sipilä toteaakin, että autokanta on pysynyt vuosikausia ennallaan, mutta nyt kunnolla alkanut sähköistyminen on tuonut lisää valinnanvaraa valikoimaan. Toisaalta käyttövoimien monet vaihtoehdot, kuten se, että ottaako täyssähköauton vai ladattavan hybridin bensiini- tai dieselmoottorilla tai vaikkapa täys- tai kevythybridin, saa uutta autoa hankkivan pään helposti pyörälle.

– Yksityisleasingissa voi tavallaan ulkoistaa ensimmäiseen sähköautoon liittyvät riskit leasingyhtiölle, ja antaa mallien kehittyä muutaman vuoden ajan. Taloudellisesti ajatellen yksityisleasingissa kuljettajan ei tarvitse huolehtia esimerkiksi sitä, mihin hintaan auto menee kaupaksi, kun sen haluaa vaihtaa. Tilastojen mukaan leasingissa suositaankin enemmän ladattavia autoja kuin osamaksulla, käteisellä tai pankkilainalla hankituissa autoissa, Sipilä toteaa.

Kustannukset ennakoitavissa

Yksityisleasingin yksi tärkeimmistä eduista on kustannusten ennakoitavuus. Harva osaa ajatella, kuinka paljon omistusauton vuosikustannukset todellisuudessa ovat esimerkiksi osamaksurahoituksen lisäksi, kun menoja tulee huollosta, renkaista ja vakuutuksista. Muun muassa sähköautojen suuremmat rengaskoot saattavat yllättää kulujen osalta uusia renkaita hankittaessa. Leasingissa kuljettajan maksettavaksi jää leasingvuokran lisäksi vain käyttövoimakulut ja verot. Sopimuksen aikana kuukausimaksu pysyy samana eikä esimerkiksi yllättävistä isoista huolloista tule painetta taloudenpitoon.

Kuukausimaksua määrittää myös se, että leasingautoissa voidaan hyödyntää ison yhtiön saamia etuja autojen ostossa. Sipilä myös muistuttaa, että leasingsopimus voidaan tarvittaessa päättää ennenaikaisesti.

– On tärkeää hahmottaa, että tällöin suurin syntyvä kustannus aiheutuu auton arvon alentumisesta, joka on sama riippumatta siitä, onko auto hankittu osamaksurahoituksella vai leasingsopimuksella. Osamaksurahoituksessa usein käytetty käsiraha saattaa myös hämärtää tätä eroa.

Viime vuosina uusien autojen pitkä toimitusaika on hankaloittanut ostamista.

– LeasePlan on ratkonut tätä ongelmaa tilaamalla autoja ennakkoon. Ennakkotilauksien ulkopuolisia suosittuja merkkejä ja malleja pitää odottaa nyt reilusti yli vuoden, joissain tapauksissa jopa melkein kaksi.

Sipilä korostaa yksityisleasingissa kulujen ennakoitavuuden lisäksi auton käytön helppoutta, koska huolloista ja renkaiden vaihdosta ei tarvitse itse huolehtia. Leasing on kätevä tapa hankkia auto, jos haluaa ajaa uudella autolla ja auto on aktiivisessa käytössä. Näillä eduilla Sipilä vetosi myös isäänsä, joka mietti uuden auton hankintaa. Isä onkin ollut jo muutaman vuoden ajan tyytyväinen leasingautoilija. Sipilä itse ajaa vielä ladattavalla hybridillä, mutta aikoo liittyä sähköautoilijoihin, kun omiin tarpeisiin sopiva täyssähköauto saapuu markkinoille.

Julkaistu 14. marraskuuta 2022
Oliko tästä artikkelista apua?

Artikkeliin liittyviä aiheita
14. marraskuuta 2022
Jaa tämä artikkeli

Aiheeseen liittyvää