pr04032019banner

LeasePlan geeft groene obligatie ‘Green Bond’ uit

1 min leestijdPers
LeasePlan Corporation N.V. heeft voor de eerste keer in zijn geschiedenis een ‘Green Bond’ uitgegeven, een vastrentende obligatie met een looptijd van vijf jaar. De totale waarde van de uitgifte bedroeg €500 miljoen. Onder de circa 260 deelnemende investeerders was voldoende vraag voor een uitgifte van €3,5 miljard. 64% van de uitgifte werd toegewezen aan investeerders die de Principles of Responsible Investment [1] onderschrijven.

Transitie elektrisch rijden tegen klimaatverandering

Als eerste speler in de sector zal LeasePlan de opbrengst van de Green Bond uitsluitend aanwenden voor de financiering of herfinanciering van de aanschaf van batterij-aangedreven, volledig elektrische voertuigen. Dit betekent een versnelling van de transitie naar elektrisch rijden in de strijd tegen klimaatverandering.

De omvang van de vraag wijst op het brede draagvlak onder Europese institutionele beleggers voor LeasePlan’s strategie om tegen 2030 de netto uitstoot van de gehele vloot tot nul terug te brengen.

Tex Gunning, CEO van LeasePlan: *‘Duurzame financieringsinstrumenten zijn de sleutel tot het versnellen van initiatieven die helpen om klimaatverandering tegen te gaan. De lancering van het Green Bond Framework stelt LeasePlan in staat meer elektrische voertuigen aan te schaffen en de transitie van de verbrandingsmotor naar alternatieve aandrijvingssystemen te versnellen.

Klimaatverandering is een van de grootste vraagstukken waar we voor staan en transport speelt hierin een heel belangrijke rol. Als leasebedrijf met 1,8 miljoen voertuigen op de weg hebben wij de verantwoordelijkheid om alles wat binnen ons bereik ligt te doen om de ontwikkeling van een duurzamer transportsysteem te bevorderen. Ons doel is om een bijdrage te leveren aan een gezonder milieu in onze steden door het promoten van zowel de schonere voertuigen met een lagere uitstoot, als de bijbehorende infrastructuur die nodig is om deze voertuigen een reële optie te maken voor onze klanten.’*

Het Green Bond Framework van LeasePlan is in overeenstemming met de categorie ‘schoon transport’ in de Green Bond Principles. Naar verwachting dragen de opbrengsten bij aan het behalen van de volgende Duurzame Ontwikkelingsdoelen (SDG’s) van de Verenigde Naties: ‘Goede gezondheid en welzijn’ (SDG 3), ‘Industrie, innovatie en infrastructuur’ (SDG 9), ‘Duurzame steden en gemeenschappen’ (SDG 11) en ‘Klimaatactie’ (SDG 13). De externe validatie van de Green Bond werd verzorgd door Sustainalytics.

Danske Bank, HSBC, ING en J.P. Morgan traden op als joint bookrunners.

[1] Conform de status van ondertekenaar van de Principles for Responsible Investment (PRI) van de Verenigde Naties

Geplaatst op 6 maart 2019
6 maart 2019

Andere artikelen