ALD Automotive fullfører oppkjøpet av LeasePlan og kunngjør lokale endringer i ledelsen

Tar 2 min å lesePresse
ALD Automotive har nå gjennomført oppkjøpet av LeasePlan, et av verdens ledende biladministrasjons- og mobilitetsselskap, fra et konsortium ledet av TDR Capital.
Del dette

Globalt vil det nå jobbes med å danne et nytt konsern. Ved å slå sammen to store aktører vil vi ha den beste kompetanse og styrke til å bli den ledende globale aktøren innen bærekraftig mobilitet med en total flåte på 3,3 millioner kjøretøy administrert over hele verden.

I Norge vil imidlertid kun LeasePlan bli en del av det nye konsernet. I samsvar med forpliktelsene som ble gitt i forbindelse med godkjenningen fra EU-kommisjonen av oppkjøpet av LeasePlan, inngikk ALD en aksjekjøpsavtale om å selge datterselskapet i Norge til Crédit Agricole Consumer Finance. Etter fullført salg til Crédit Agricole Consumer Finance er ALD i Norge solgt ut av konsernet basert på EU-kommisjonens råd og vil etter hvert også endre navn.

For å lede den strategiske utviklingen i Norge, har Tim Albertsen, Konsernsjef i ALD Automotive | LeasePlan, utnevnt Anders Ree-Pedersen, adm. direktør i LeasePlan Norge, som Country Managing Director. Han vil få støtte av Olena Tymofiyiva, tidligere daglig leder for ALD Automotive i Ungarn, som vil tiltre som Vise-administrerende direktør i Norge.

Anders Ree-Pedersen og Olena Tymofiyiva er blant nøkkel-lederne valgt fra både LeasePlan og ALD Automotive som er best posisjonert for å levere den strategiske utviklingsveksten som er målsatt i de kommende månedene og årene.

Biografi

Anders Ree-Pedersen Country Managing Director (1960, Norge) har vært i selskapet i mer enn 30 år, og ble utnevnt til administrerende direktør i 2000. Anders brenner for godt lederskap, fornøyde medarbeidere og høy kundetilfredshet. Han har ledet selskapet med en åpen, tydelig og strategisk tilnærming som har bidratt til en enestående vekst i alle årene han har vært i selskapet.

Olena Tymofiyiva Deputy Managing Director (1976, Ukraina) begynte i ALD Automotive i Ukraina i 2006. Siden 2009, som selskapets CFO, var hun ansvarlig for finans og risk, og fra 2017 i tillegg ansvarlig for IT og prosjekter. Hun ble utnevnt til administrerende direktør for ALD Automotive i Bulgaria i 2018 og ble deretter adm. direktør for ALD Automotive i Ungarn i 2020.

Pressekontakt LeasePlan Norge AS Anders Ree-Pedersen, Country Managing Director | Norge Tel.: + 47 92840051 Epost: anders.ree.pedersen@leaseplan.com

Om ALD Automotive | LeasePlan

ALD Automotive | LeasePlan er en ledende global mobilitetsaktør som tilbyr operasjonell leasing, bilflåteadministrasjon og fleksible mobilitetsløsninger med et stort fokus på bærekraft til en kundebase bestående av større og mindre bedrifter i privat sektor, offentlig sektor og til privatpersoner. Med sin dekning i 44 land gjennom direkte tilstedeværelse, vil ALD Automotive | LeasePlan bruke sin unike posisjon til å være en ledende aktør til hvordan mobilitet skal formes i fremtiden gjennom alt fra innovasjon og teknologitjenester i den digitale transformasjonen mot bærekraftig mobilitet i større skala.

Med 15 700 ansatte over hele verden, administrerer ALD Automotive | LeasePlan 3,3 millioner kjøretøy (ved utgangen av mars 2023). Selskapet er notert på Compartment A i Euronext Paris (ISIN: FR0013258662; Ticker: ALD). Societe Generale er ALD Automotive | LeasePlans hovedaksjonær. Finn ut mer på www.aldautomotive.com

Publisert den 23. mai 2023
23. mai 2023